Het Evangelie

“HET WAS ONGEVEER HET ZESDE UUR EN ER KWAM DUISTERNIS OVER HEEL DE AARDE TOT HET NEGENDE UUR TOE. . . . JEZUS ZEI: HET IS VOLBRACHT!”

Wil je weten wat Jezus voor je gedaan heeft?

De Bijbel beschrijft dat ieder mens diep van binnen weet dat er een Schepper God is aan wie je aan het eind van je leven verantwoording moet afleggen. Maar we ontkennen het, willen er liever niet aan denken en “vervangen de waarheid van God door de leugen”. We erkennen God niet en willen eigenlijk niks met Hem te maken hebben. Dat is de reden dat er in de wereld en in ons leven zoveel ellende is. Je zondigt tegen God en dat weet je.
Als vervolg hierop staat in Romeinen 1: 32 , dat “zij het recht van God kennen, namelijk dat zij die zulke dingen doen de dood verdienen”. We weten dus dat God rechtvaardig is, wanneer Hij ons die zondigen, de dood laat verdienen. Ieder mens gaat een keer dood: “het is de mensen beschikt dat zij eenmaal moeten sterven en dat daarna het oordeel volgt” (in Hebreeen 9:27).
Nu kun je heel veel argumenten hebben dat dit niet klopt en dat het onzin is, of wat voor andere reden ook en ik kan die niet uit je hoofd praten. Daarom de ernstige vraag om er over na te denken en tot je door te laten dringen wat het betekent om te moeten sterven en dan door een heilige God geoordeeld te worden. Want die dag komt vast en zeker:

omdat God een dag vastgesteld heeft, waarop Hij de wereld rechtvaardig zal oordelen door een Man die Hij daartoe aangesteld heeft” (Handelingen 17:31)

zo is het voor de mensen beschikt dat zij eenmaal moeten sterven en dat daarna het oordeel volgt (…)” (Hebreeën 9:27)

Zo zal het gaan op de dag wanneer God de verborgen dingen van de mensen zal oordelen door Jezus Christus” (Romeinen 2:16).

Maar stel dat je accepteert dat wat God over je verloren toestand zegt waar is, dan is natuurlijk de vraag hoe je met de heilige en rechtvaardige God in het reine kunt komen. Het is de belangrijkste vraag die er is! De Bijbel maakt duidelijk dat er van ons mensen uit geen enkele gelegenheid of mogelijkheid is om het met God ‘weer goed te maken’. Het meest voor de hand ligt dat je allerlei ‘goede daden’ gaat doen in de hoop dat dat opweegt tegen de verkeerde dingen in je leven. Maar God is zo ontzagwekkend heilig dat zelfs wat wij ‘goede daden’ noemen, voor Hem geen enkel gewicht in de schaal legt. “Er is niemand die goed doet, ook niet een” (Romeinen 3:12).

Gods oplossing: het kruis van Christus

De Bijbel leert ons dat de oplossing van het probleem alleen maar bij God Zelf vandaan kan komen! “Want het loon van de zonde is de dood, maar de genadegave van God is eeuwig leven, door Jezus Christus onze Heer”. God heeft in Zijn oneindige genade de oplossing voor ons zondeprobleem: Jezus Christus! God heeft Zijn eigen Zoon naar deze wereld gestuurd en Hij is mens geworden: Jezus Christus. Hij heeft geleefd zoals God bedoeld had dat een mens leven zou, maar wij mensen pruimden Hem niet en hebben Hem uiteindelijk gekruisigd. Daar heeft Hij in drie lange uren, waarin de wereld in volstrekte duisternis was gehuld, de straf voor de zonde, het oordeel van God ondergaan. Vreselijk is wat daar gebeurde! Hij heeft het gedaan omdat God ieder wil vrijpleiten van de schuld die een beroep doet op dat werk van Jezus Christus op het kruis van Golgotha.

Aannemen

Het is een aanbod: jij en ik kunnen de prijs niet betalen en hebben het oordeel van God verdiend. Maar je moet het offer dat Christus gebracht heeft aannemen voor jezelf! Belijdt je zonden aan God en zeg Hem dat je het werk van de Heer Jezus Christus aanneemt. De Bijbel noemt dat omkeren, bekeren. Je hoort dan niet meer bij deze wereld, maar bij de Heer Jezus die voor jou, in jouw plaats, gestorven is. Je “gelooft in Jezus Christus”, je “gelooft in het bloed” (Romeinen 3:22,25).

In Christus

Als je de Heer Jezus hebt aangenomen als je Verlosser, dan ziet God je als verbonden met Hem. God ziet je ‘in Christus’ aan.  Je zonden zijn vergeven en er is geen verdoemenis meer (Romeinen 8:1). Op het moment dat jij je bekeerde, heeft God je Zijn Heilige Geest gegeven. Nu mag je groeien in de kennis van God en van de Heer Jezus Christus. Het voedsel daarvoor is Gods Woord, de Bijbel. Gods Geest wil je Gods waarheid verder duidelijk maken en licht geven op je levensweg.

“WANT ZO LIEF HEEFT GOD DE WERELD GEHAD DAT HIJ ZIJN ENIGGEBOREN ZOON GEGEVEN HEEFT, OPDAT IEDER DIE IN HEM GELOOFT, NIET VERLOREN GAAT, MAAR EEUWIG LEVEN HEEFT” (Johannes 3:16).


Hier vind je nog meer bijbelteksten die te maken hebben met het Evangelie.